A hullámok, áramlatok sem ismeretlenek. Tudunk
navigálni,
árbócra mászni,
földrajzi helyet meghatározni, ismerjük a mágnességtant, konyítunk a meteo-hoz, számitunk
orrszöget,
világitótorony távolságot és sok egyéb - korántsem haszontalan maflaságot. Aki pontosan
mér égitestet és jól kezeli a szextánst,
az négy és fél órás számitással még talán azt is meg tudja
határozni, hogy körül-belül hol volt a hajója négy és fél órával azelőtt. A GPS világában pedig az
elektronikus műszerek ismerete, kezelése az új kihívás.
Aki mindezeket tudja, úszni is tud, képesitése is van, hajója is, hajózhat belvizeken, tengeren. A
folyókon hajózni mégsem ugyanaz.
Aki megpróbálja, hamar megtanul tisztelegni a folyami hajósok tudása előtt.
Ezek a gondolatok a Rhone-tól való búcsúzás alkalmával jutottak eszembe.
A tengertől 320 km-t hajóztunk a Rhone-on, szembe az árral, magas áprilisi vízállással, erős
sodrásban, nem ilyen igénybevételre készült kis dieselünkkel, amely eddig derekesan helytállt.
Először aggasztott, hogy elveszítettük azt a biztonságot, amely motorleállás alkalmával minden
vitorlásnak kézenfekvő: rántunk egy fockot és kész. Most semmiféle fockot sem rángatunk, árbócunk
itt nyugszik mellettünk vízszintben. Legfeljebb a Zodiac 2,2 lóerős kis motorját ránthatjuk be a
fürdőlépcsőn erre a célra szerkesztett motortartó bakon, hadd fogja a Rhone a hasát a röhögéstől,
mivel is szeretnénk haladásra ösztökélni 7 tonnás hajónkat. Mert a kormányképességhez haladás is
kell, majd' minden területen.
Van persze megoldás mindenre, a havaria-helyzet elkerülésére rendre dobálhatjuk vízbe a
horgonyainkat, ha nincs más.
(Megsúgom, még a kutyasétáltató parti gyalogosok is lehagytak alkalmasint, a futók még önelégülten vissza-visszanéztek cammogásunkra). Lyonnál a Rhone a felfelé haladók viszonylatát tekintve jobbra kanyarodik, hogy meglátogassa szülőhelyét a svájci Alpokban.
Nekünk marad a Saone jóval szelídebb és kevésbé meredeken emelkedő viztükre.
Lyon nagyváros, hatalmas folyami kikötő, rendezett rakpartok, a belváros hangulata csodás. Megérne
egy misét, nem is kicsit. Mégsem írnék a városról, történelméről, bárhol elolvasható.
A Rhonetól búcsút veszünk, miközben szégyenszemre áthaladunk Condrieu városkán. Erről kevesen
emlékeznek meg, pedig itt terem a folyami hajós.
Az a matróz vagy kadét, aki Condrieu-ben tud hajózni, az elkerüli a csapdákat a Rhone teljes folyásán. Mára a
régióban a hagyományok részévé vált a hajósok versengése. Nem múlik el ünnepnap, fogadalom,
nagyvásár e hajós versenyek nélkül. Condrieu igazi hajós kisváros, szűk utcáival, a folyó illatával.
Elismeréssel nézzük, amíg elúszik mellettünk a rive droit-on, a jobbparton.
Azért új folyónk első kilométerénél lévő kitűnő kikötőben töltött éjszaka és a reggeli
baguette-vásárlás, tankolás, gázpalack-csere után a
Saone
is megmutatta Lyon városában, milyen
nagyfiú.
Tilosat jelzett a hídon a lámpa, kikötőhely sehol, a víz tajtékzik, eszeveszett örvények
között kellett visszafordulnunk, hogy egy veszteglő uszály mellé vadvízi evezősöket megszégyenítő
kikötéssel leálljunk. Az uszályon lakó fiú kötelet fogott, igy a puffereink sem durrantak szét.
Elmondta, hogy a lámpa 20 perc múlva majd zöldre vált, addig maradjunk nyugodtan. Szinte otthonában
voltunk, az uszály teraszán kerti garnitúra, grill, és mindenféle keleti kényelem.
Amikor meghallotta, hogy Elbáról jövünk és Balaton a végállomás, csak annyit mondott elismerő mosollyal:
"C'est une belle balade" - Szép séta.
A Saone Lyon hídjai után aztán lecsillapodott. 8-10 km-es sebességgel haladtunk, már rég száguldoztunk ilyen jót.
Természetesen koccintottunk rá, fejenként pontosan két köbcentiméternyi Szürkebarát-pálinkával. A Badacsonytomaji Borbarátok
grappája belülről átmelegített, egy kicsit szívtájon is.
Folytatás:
04. 06. - 04. 11. 0 - 322 tmf; 597 km Portofereiro - Maccinaggio - Cannes-Golf Juan- La Ciotat - Vieux Port Marseille - Les-Corbieres - Port Napoleon | Elba szigetétől Marseille-ig >> |
04. 12. - 04. 17. 597 - 932: 335 km Port St. Louis - Lyon | Felfelé a Rhone folyón>> |
04. 13. 243 fkm - Avignon | Avignon, a pápák városa>> |
A Rhone völgye - a francia borászat egy fellegvára | "Borvidéken és hegygerincen át...">> |
Valence után: VÁM ellenőrzés és motorhiba | Lecsapnak a francia TEK-esek>> |
322 tmf + 323 fkm után: Irány a Saone! | Búcsú a Rhone-tól..>> |
Hajózásunk a Saone folyón - kikötés Macon-ban | Régi város, új élmények >> |
Zátonyra futottunk Dole városa előtt | Évszázadok emlékei >> |
Életképek a Mona fedélzetéről | Elkapott pillanatok >> |
1400 km után "leejtjük" a hajó orrát :-)) | Völgymenetben>> |
log: 1743 km - Frankfurtban ketten maradtunk | A Rajnán, a Majnán>> |
Rajna, Majna - borok, várak és zsilipek, zsilipek..! | Szőlő, ameddig a szem ellát..>> |
05. 10. log: 2883 km
Utunk véget ér..! |
A dunai szakasz..>> |