Ember a vízben! Vízből mentés "élesben"

Elsodródott kite-os kimentése a Balatonból

Kellemes 3-as nyugati szél fújt a Keleti medencében, amikor a Balatoni Yacht Club a Melges 24 - J24 Flottabajnokságot rendezte meg az Alsóörs előtti vízterületen.
Itt vitorláztunk mi is, volt a hajónkon sziklamászó, ejtőernyős, gerinctréner, de könnyűbúvár is - szóval igazán sportos legénységgel volt dolgom! :)

Az alsó bója alatt hajóztunk - igyekeztünk nem útban lenni, - csodáltuk a ragyogó spinakkerekkel vitorlázó versenyhajók precíz fordulóját, az összehangolt csapatmunkát, amikor észrevettünk valami szokatlan dolgot kicsit távolabb:
Egy furcsa alakú színes valami sodródott Balatonvilágos irányába.

Közelebb érve megláttunk egy szürke pontot is a vízben, amely alig látszott ki a hullámok közül.
A színes valami egy kite-vitorla volt, a szürke pont pedig a gazdája..

(MEGJEGYZÉS:
Nézzétek meg, hogy ilyen kicsi hullámok között is mennyire eltűnik a vízbe esett ember feje a szemünk elől!
Ezért fontos, hogy ha valaki kiesik a hajóból, egyik társa azonnal utánaforduljon az egész testével, és tekintetét egy pillanatra sem levéve róla, kinyújtott karjával mutassa az iránylatát a többieknek!
Ha egyszer elveszíted a vízbe esett személyt a szemed elől, lehet, hogy soha sem látod többé viszont!)

Mi akkor azonnal az elsodródott kite-os felé indultunk, folyamatosan figyeltük, de egy másik hajó előttünk ért a bajbajutotthoz. Megpróbálták ők is kimenteni, de az élénk szélben a sok összevissza kötél mellett nem volt egyszerű a navigáció, fordultak kettőt, de mire odaértünk, feladták a próbálkozást..

A szabályos MOB manővert (Vízből mentést) nem lehetett végrehajtani, hiszen a mentendő sportolótól még több tíz méterre is a vékony kötelekkel hozzá rögzített vitorláját cibálta az élénk szél. Színes bástyaként magasodott a szél alatti (LUV) oldalán a paplanernyőhöz hasonló kite.
Miért jelentett veszélyt ez?

Szabályos vízből mentés esetén éles szögben, szél alatt, a lehető legrövidebb úton, a lehető legrövidebb idő alatt érkezünk a mentendő személyhez, előtte 1 - 2 hajóhosszal kilobogtatjuk a vitorlákat, hogy pontosan mellette álljon meg a hajó, így biztonságosan a fedélzetre tudjuk emelni a vízbe esettet.
Ha hátszeles vagy raumos menetben voltunk előtte, lehet, hogy halzolnunk is kell, vagy erős szélben a "Q" fordulót kell végrehajtanunk, amely után igyekeznünk kell félszeles irányból közelítenünk, hogy amikor nagyjából a bum meghosszabbított vonalában látjuk a vízben lévőt ("MOB"), meg tudjuk kezdeni a felmenetelt.
Ha most mi is így közelítünk volna hozzá, beleakadunk a kötélzetébe, súlyos anyagi kárt okozva neki, és a saját manőverképességünket is elveszíthetjük, ha a kormányunkra tekerednek a vékony, de nagyon erős szálak.

Nem minden esetben lehet tehát alkalmazni a "papírformát", ha a körülmények mások, az események nem a vitorlás tanfolyamon megismert és alaposan begyakorolt menetben zajlanak, akkor is emberi és törvényben rögzített kötelességünk (a saját hajónk biztonságának mértékéig) segítséget nyújtanunk a rászorulónak!

Tehát mit tehettünk hogy a nehezen megközelíthető személy minél hamarabb a fedélzetre kerüljön?

Mentünk körülötte még egy kört, közben vízbe eresztettük a 25 méter hosszú felúszó kötél végén lévő mentőpatkót, és a szabad vízterület, tehát hátszél felől közelítettük meg Őt, úgy kormányoztuk a vitorláshajót, hogy a leendő barátunkhoz a legközelebb kerüljön a menekülés narancssárga fonala.

Ezután beggelő, csökkentett felületű, visszatekert génuával, kilobogtatott grósszal veszteglő helyzetbe hoztuk a vitorlást, ezzel a lehető legkisebbre csökkentve talaj feletti sebességét (SOG), így már biztonságosan invitálhattuk az erős sportolót a fedélzetre!

Nem sokat kellett biztatni, pár karcsapássl elérte a kötelet, belekapaszkodott, és néhány pillanat múlva a létrához húztuk a didergő férfit.

Boldogan mászott fel a létrán, és áthűlt keze ellenére is ügyes mozdulatokkal szerelte le a kite-ot.

A mentőakció végén vidáman integetett a a kamerába, és elsodródásának történetét hallgatva visszavittük Őt Csopakra, ahová épp időben érkeztünk, hisz felesége és kisfia már nagyon aggódott érte!

Egy finom ebéddel fejezte be az izgalomtól alaposan megéhezett csapat a váratlan programot a csopaki strandon.

A visszaúton génuával hátszelezve már semmi "tollvégre érdemes" esemény nem történt..

A vízből mentésről néhány perces videót is készítettünk, nem vágtam meg, (így eredeti..) nézzétek meg azt is!