Ember a vízben! Vízből mentés "élesben"

Elsodródott kite-os kimentése a Balatonból

Kellemes 3-as nyugati szél fújt a Keleti medencében, amikor a Balatoni Yacht Club a Melges 24 - J24 Flottabajnokságot rendezte meg az Alsóörs előtti vízterületen.
Itt vitorláztunk mi is, volt a hajónkon sziklamászó, ejtőernyős, gerinctréner, de könnyűbúvár is - szóval igazán sportos legénységgel volt dolgom! :)

Az alsó bója alatt hajóztunk - igyekeztünk nem útban lenni, - csodáltuk a ragyogó spinakkerekkel vitorlázó versenyhajók precíz fordulóját, az összehangolt csapatmunkát, amikor észrevettünk valami szokatlan dolgot kicsit távolabb:
Egy furcsa alakú színes valami sodródott Balatonvilágos irányába.

Közelebb érve megláttunk egy szürke pontot is a vízben, amely alig látszott ki a hullámok közül.
A színes valami egy kite-vitorla volt, a szürke pont pedig a gazdája..

(MEGJEGYZÉS:
Nézzétek meg, hogy ilyen kicsi hullámok között is mennyire eltűnik a vízbe esett ember feje a szemünk elől!
Ezért fontos, hogy ha valaki kiesik a hajóból, egyik társa azonnal utánaforduljon az egész testével, és tekintetét egy pillanatra sem levéve róla, kinyújtott karjával mutassa az iránylatát a többieknek!
Ha egyszer elveszíted a vízbe esett személyt a szemed elől, lehet, hogy soha sem látod többé viszont!)


Mi akkor azonnal az elsodródott kite-os felé indultunk, folyamatosan figyeltük, de egy másik hajó előttünk ért a bajbajutotthoz. Megpróbálták ők is kimenteni, de az élénk szélben a sok összevissza kötél mellett nem volt egyszerű a navigáció, fordultak kettőt, de mire odaértünk, feladták a próbálkozást..

A szabályos MOB manővert (Vízből mentést) nem lehetett végrehajtani, hiszen a mentendő sportolótól még több tíz méterre is a vékony kötelekkel hozzá rögzített vitorláját cibálta az élénk szél. Színes bástyaként magasodott a szél alatti (LEE) oldalán a paplanernyőhöz hasonló kite.
Miért jelentett veszélyt ez?

Szabályos vízből mentés esetén negyed szélben, (kb. 60°) szél alatt (az Ő LEE oldalán, tehát a MOB van tőlünk a szél felé, a bummal átellenes LUV oldalunkon), a lehető legrövidebb úton, a lehető legrövidebb idő alatt érkezünk a mentendő személyhez, előtte 1 - 3 hajóhosszal (a sebességünktől függ) kilobogtatjuk a vitorlákat, hogy pontosan mellette álljon meg a hajó, így biztonságosan a fedélzetre tudjuk emelni a vízbe esettet.

* * * * *

Ha egy strandról beúszott, vagy bármi okból bajba került embert kell mentenünk és raumos menetben vagyunk, akkor egy elnyújtott "kérdőjellel (?)" is megközelíthetjük. Ilyenkor fokozottan figyelnünk kell a hajó sebességére, és a manővert úgy kell megterveznünk, hogy a hajó sebessége "elkopjon", mire a mentendőhöz érünk. Ha sok a sebességed, akkor a bumot előre nyomva, a grósszal beggelve hatásosan fékezhetsz!

A vizsgán is ez a fő feladat, a bójához kell úgy odavitorlázni, hogy a bum az oldalkorlát oszlopa fölött legyen amikor a nagyvitorla lobog (ez akkor következik be, ha a hajó negyed szélben áll, hossztengelyének a szöge a VALÓSÁGOS szélhez képest kb. 60°.), a hajó sebessége kicsivel több legyen a 0-nál, és a vízbeesett ELÉRHETŐ távolságban legyen!
Amikor már a mentendő (ill. a bója) mellett vagy, MEG KELL TARTANOD NEGYED SZÉLBEN A HAJÓT, nem szabad megengedned, hogy átforduljon másik csapásra (mert 3 tonnás kokit adsz a bajbajutottnak) és azt sem szabad megengedned, hogy leforduljon a hajó, mert akkor elsodorja a helyszínről a szél.
Erőteljes kormánymozdulatokkal tartsd meg negyed szélben, 0 közeli sebességgel, elérhető távolságban!

FiGyElJ IdE!

Vízből mentés közben a VALÓDI szélre helyezkedünk, DE a vitorlákat minden esetben a LÁTSZÓLAGOS szél szerint állítjuk be!


Ha fölötte vagy, akkor halzolj, menj alá, és negyed szélben közelítsd meg kényelmesen ELÉRHETŐ távolságban úgy, hogy a vitorlád a mentendő személlyel ELLENTÉTES oldalon LOBOGJON,

Ha alatta vagy, akkor egy halzolással még távolabb kerülsz tőle, ráadásul pont elérhetetlenül szél felé lesz tőled, és ne feledd, hogy a vitorláshajóval széllel szemben nem lehet.. (ez a szaggatott vonal, NE ezt csináld!)
Tehát mi a helyes megoldás?
1. Élesedsz
2. Fordulsz
3. ALÁ mész
4. Amikor már Fölötted van és majdnem 60°-ban látod, tehát éles menetben, behúzott vitorlákkal tudod megközelíteni, akkor ráfordulsz és kis sebességgel megközelíted szél alatt, idejében kilobogtatod a vitorlákat és megállsz mellette.

Ha úgy jön ki a lépés, hogy a kormány átvétele után nem az lesz a feladatod, hogy kapásból menteni indulsz, hanem esetleg éles menetben negyed szélben préselve kell vitorláznod, majd csapást váltanod és tovább vitorlázni negyed szélben, majd amikor pontosan fölötte vagy megkapod a feladatot: "Mentse ki a bajba jutott személyt!" - ne ijedj meg, emlékezz, hogy unalomig gyakoroltuk ezt is!

Ilyenkor halzolni majdhogynem tilos - hiszen akkor pont felülről hátszélben kell közelítened, és a negyed szeles mentést nem tudod végrehajtani.

Mi a megoldás?
1. Ejted a hajót
2. 2-3 hajóhossznyi távolságban a a széllel párhuzamosan alá mész
3. Alatta meghalzolsz
4. ..és a fent már többször leírt módon negyed szélben, elérhető távolságban minimális sebességgel megközelíted.

Arra minden esetben figyelj, hogy ha sikeresen kimentetted, akkor tartsd meg negyed szélben a hajót, ne engedd, hogy a tömegtehetetlenség miatt a ráfordulás ívét folytassa, mert akkor a hajóorr alá kerül a bója és Te megbuksz a vizsgán!

Kellő intenzitású kormánymozdulatokkal TARTSD MEG A HAJÓT NEGYED SZÉLBEN!

* * * * *

A feladat a vizsgán: A vizsgabizos utasításait végrehajtani!

Soha ne ellenkezz, ne akard kioktatni, ne magyarázd meg a bizonyítványod - többet hajózott a hatósági személy nálad, hidd el - legyél precíz, határozott és magabiztos!

Ismételd el szóban a kapott feladatot, mondd el, hogy milyen módon hajtod végre, a feladat végrehajtása érdekében adj utasítást a hajón tartózkodó személyeknek - adott esetben a vizsgabiztosnak vagy nekem is (!), persze udvariasan, nem arrogánsan de határozottan, érthetően és kellő hangerővel!

Ne feledkezz meg gyenge szélben leebe ületni a hajót!

Csákjával sose próbáld odahúzni a hajóhoz a vízbe esett személyt, mert balesetet okozol vele, inkább a mentőpatkót vagy egy kikötőkötelet dobj oda neki!

Miért?
Képzeld el, hogy hölgy vagy és a 80-90 kilós férjed (vagy az 5 éves gyermeked :(( )esett a 8-10 fokos vízbe..
1. Sok időd nincs, hogy kerülgesd (már kétszer elrontottam, de hadd tegyek még egy kísérletet!) mert egyszerűen kihűl a vízben, görcsöt kap és elmerül - Pont.
2. Ha nem ilyen szögben érkezel, a hajó vagy nem ér oda, mert túl hegyesen jösz és visszafújja a szél, vagy ha laposabb vagy, akkor elfújja az oldalszél - ez is Pont.
3. Ha a sebességed sok, nem tudod megfogni, mert a test ellenállása a vízben akkora, hogy kicsúszik a kezedből, "b" verzió, hogy erős valamelyikőtök, de akkor a másiknak kiszakad a karja, "c" verzió: Te is beleesel a vízbe..

Mindig figyelni kell a hullámokra, pöffökre, mert ha az utolsó pillanatban a LEE oldalra kerül a MOB, akkor a hajó óhatatlanul legázolja, és ha eddig kitartott szegény, a több tonnás "koki" olyan sérülést okoz, amit nem tudsz jóvá tenni..

Szóval a vízből mentést nem lehet "megmagyarázni", "énúgygondoltamhogy" stbstb..

Precíz hajóvezetéssel kis sebességgel negyed szélben szél alatt kell odaérni a mentendőhöz - ismét Pont.
Erős szélben lehet, hogy a "Q" fordulót kell végrehajtanunk, amely után igyekeznünk kell félszeles irányból alulról közelítenünk, hogy amikor nagyjából a bum meghosszabbított vonalában látjuk a vízben lévőt ("MOB"), meg tudjuk kezdeni a felmenetelt.

Vizsgázni két napja józanul, kipihenten érkezzetek, a 6 csomót tudjátok, személyes irataitok legyenek nálatok!

Tisztelettel kérem minden Növendékemet, hogy a vízből mentést vegye komolyan, én 10 év alatt kétszer mentettem élesben a Balatonon, de tudok olyan esetről, amikor a déli partról elsodródott 30 éves szörfösnek visszaintegetett egy ember aki a kormánynál volt - kapitánynak nem nevezem - majd a szörföt az északi parton találták meg üresen, a szegény több gyermekes férfi holttestét napokkal később a tóban..

A vízből mentés NEM JÁTÉK!

* * * * *

..visszatérve a kite-oshoz..
Ha most mi is így közelítünk volna hozzá, (negyedszélben lee-oldalról) akkor beleakadunk a kötélzetébe, súlyos anyagi kárt okozva neki, és a saját manőverképességünket is elveszíthetjük, ha a kormányunkra, hajócsavarunkra (a propellerre) tekerednek a vékony, de nagyon erős szálak.

Nem minden esetben lehet tehát alkalmazni a "papírformát", ha a körülmények mások, az események nem a vitorlás tanfolyamon megismert és alaposan begyakorolt menetben zajlanak, akkor is emberi és törvényben rögzített kötelességünk (a saját hajónk biztonságának mértékéig) segítséget nyújtanunk a rászorulónak!




Tehát mit tehettünk hogy a nehezen megközelíthető személy minél hamarabb a fedélzetre kerüljön?

Mentünk körülötte még egy kört, közben vízbe eresztettük a 25 méter hosszú felúszó kötél végén lévő mentőpatkót, és a szabad vízterület, tehát hátszél felől közelítettük meg Őt, úgy kormányoztuk a vitorláshajót, hogy a leendő barátunkhoz a legközelebb kerüljön a menekülés narancssárga fonala.

Ezután beggelő, csökkentett felületű, visszatekert génuával, kilobogtatott grósszal veszteglő helyzetbe hoztuk a vitorlást, ezzel a lehető legkisebbre csökkentve talaj feletti sebességét (SOG), így már biztonságosan invitálhattuk az erős sportolót a fedélzetre!

Nem sokat kellett biztatni, pár karcsapássl elérte a kötelet, belekapaszkodott, és néhány pillanat múlva a létrához került a didergő férfi.

Boldogan mászott fel a létrán, és áthűlt keze ellenére is ügyes mozdulatokkal szerelte le a kite-ot.

A mentőakció végén vidáman integetett a a kamerába, és elsodródásának történetét hallgatva visszavittük Őt Csopakra, ahová épp időben érkeztünk, hisz felesége és kisfia már nagyon aggódott érte!

Egy finom ebéddel fejezte be az izgalomtól alaposan megéhezett csapat a váratlan programot a csopaki strandon.

A visszaúton génuával hátszelezve már semmi "tollvégre érdemes" esemény nem történt..

A vízből mentésről néhány perces videót is készítettünk, nem vágtam meg, (így eredeti..) nézzétek meg azt is!



*****