Kárpáti Lajos kapitány tollából: A Camargue-on, a Rhone deltáján hajózunk 3000 m3/sec árral szemben.. Arles-t így is hamar elérjük. Arles római város, bár korábban is lakták. A kelták után a görögök érezték sajátjuknak Krisztus előtt a VI. sz.-ban. A rómaiak a II. sz.-ban érkeztek, Arles a római provincia része volt korunk kezdetén. E korban vált jelentős kikötővé, a Rhone és más folyami utak központjává. A folyó két partján különböző ácsműhelyek és hajóépítők tömörültek hatalmas hajdani „konszern”-be. Julius Caesar maga építtette ki a „Naves Longae”-t a Marseille elleni küzdelmek főhadiszállásául. Minden nagyobb országút érintette Arles-t. A Via Domitia összekötötte Spanyolországgal, a Via Aurélia pedig Rómában végződött. A Rhone-on való átkelést pontonhidak biztosították még századokig a folyó teljes hosszában. Több múzeum és ókori rom tanúsítja a „Gall Róma” létét, de bennünket a szőlőtőkék évezredes folyamatossága kicsivel jobban érdekelt.
Ha szakértelemmel nem is, de badacsonyiként némi affinitással rendelkezem a szőlő és bor területén. Vagy csak a kíváncsiság vezérel, honnan is jött hozzánk a Badacsonyi Szürkebarát vesszeje, a Pinot Gris? Vagy a Gris de Gris? Mert azon a vidéken is keresztül fogunk hajózni, ha kis dizelünk három hengere is úgy akarja, Alsace-Lorraine, vagyis Elzász-Lotharingián. De addig még sok víz lefolyik errefelé. Most még a Rhone völgy borai vannak közelünkben, megsúgom, ez sem megvetendő! Sok anyag gyűlt össze borász-gurukkal és szőlőgazdákkal folyt kellemes beszélgetéseink során, amelyet egész hajóutunk vissza-visszatérő fejezeteként könyv-formában szerkesztve kiadni reménykedem. Az esetleges bevételt az anyagi okok miatt megszűnt Badacsonytomaji Sportegyesület újraindítására, és a Badacsony hegy körüli települések 5-15 éves gyerekeire gondolva (Optimist) vitorlás szakosztály létrehozására szánom. Csak legyen belőle valami, rajtam nem múlik! A Rhone völgy borai A természet erőinek jelenléte: egy hatalmas folyó, a Rhone és a szelek mestere a Mistral a titka a varázslatos termőföldnek a Rhone partjain. Északi és déli szakaszra osztható, a termőföld adottságok gyakran a gránitos talajtól és a mérsékelt kontinentális klímától öröklik jellegüket. Valence-től Montélimar-ig a szőlő átadja helyét más kultúráknak, hogy a Donzere-i szoros után újra elfoglalja a folyó mindkét partját Avignonig, ahol a szőlő mészkő alluvium talajon növekszik. Szárazság, vagy meleg, ez itt mediterrán klíma. Utunk során Avignontól Vienne-ig élvezhetjük ezt a csodálatos tájat 200 km-en keresztül, ahol a Cote du Rhone szőlői a második A.O.C. (Appellation d’Origine Controlée) címet érdemelték ki Franciaországban. Az Avignon környéki szőlőket a XII. sz. óta nevezik „La Vigne de Papes” – a Pápák Szőlejének, majd a XVII. sz.-tól XIV. és XV. Lajos terjesztették ki a „terrasses et coteaux”-kat (teraszokat és lankákat) a Rhone-ig. 21 szőlőfajta, ennyi alkotja itt a híres borokat. A legismertebb vörösbor szőlők a Syrah és a Grenache, amelyek a Mourvedre, a Cinsault és a Carignan-nal társulhatnak. A fehér borok közül a Rousanne és a Marsanne az északi tőkékről származnak, ezeket szintén társítani lehet a délről származó Clairette, és Bourboulenc fajtákkal. A Cote du Rhone Originale elnevezés reprezentálja a Rhone-i borok 80 %-át. A vörös, rosé és fehér borokat vagy 170 vállalkozás termeli hat régióban: Rhone, Loire, Ardeche, Drome, Vaucluse, Gard, melyek a változatok végtelenségét biztosítják. A Cote du Rhone Villages nak - legyen vörös, rosé, vagy fehér- egy szabálynak kell megfelelnie: szigorú kontroll a telepítéstől a termesztésig, a hozamot korlátozzák, az erjesztést és a borkészítést szabályozzák. Ez eredményezi a minőség folyamatos fenntartását az A.O.C Cote du Rhone Village 1966 évi sikeres bevezetése óta. A Cote du Rhone Locales elnevezés alatt minden bor jelentős azonossági jeggyel bír, az évjáratuk, hírnevük, sokféleségük és charme-juk alkotja legendájukat. A természetes édes borok (Beaumes-de-Venise és Rasteau) kevésbé ismertek, de borász ismerőseink élénken bizonygatják, hogy rászolgáltak a hölgyek felfedező kíváncsiságára. Persze előbb a munka, aztán a szórakozás, most ismét egy Écluse következik, kis hajónk zsilipeléséhez minden kézre és alkalmasint három lábra is szükség van, hogy a zsilipkamrában áramló örvénylésben eltartsuk magunkat a húszméteres faltól.
Folytatás:
04. 06. - 04. 11. 0 - 322 tmf; 597 km Portofereiro - Maccinaggio - Cannes-Golf Juan- La Ciotat - Vieux Port Marseille - Les-Corbieres - Port Napoleon | Elba szigetétől Marseille-ig >> |
04. 12. - 04. 17. 597 - 932: 335 km Port St. Louis - Lyon | Felfelé a Rhone folyón>> |
04. 13. 243 fkm - Avignon | Avignon, a pápák városa>> |
A Rhone völgye - a francia borászat egy fellegvára | "Borvidéken és hegygerincen át...">> |
Valence után: VÁM ellenőrzés és motorhiba | Lecsapnak a francia TEK-esek>> |
322 tmf + 323 fkm után: Irány a Saone! | Búcsú a Rhone-tól..>> |
Hajózásunk a Saone folyón - kikötés Macon-ban | Régi város, új élmények >> |
Zátonyra futottunk Dole városa előtt | Évszázadok emlékei >> |
Életképek a Mona fedélzetéről | Elkapott pillanatok >> |
1400 km után "leejtjük" a hajó orrát :-)) | Völgymenetben>> |
log: 1743 km - Frankfurtban ketten maradtunk | A Rajnán, a Majnán>> |
Rajna, Majna - borok, várak és zsilipek, zsilipek..! | Szőlő, ameddig a szem ellát..>> |
05. 10. log: 2883 km
Utunk véget ér..! |
A dunai szakasz..>> |